Zdravotní přínos naklíčených semínek je nesporný, obsahují mnoho biologicky aktivních živin, které v současné nezdravé stravě schází většině lidí v civilizovaném světě. Naklíčené rostlinky jsou snadno stravitelné a měly by být pravidelnou součástí našeho jídelníčku. Jednou z nejznámějších rostlinek určených k nakličování je pšenice. Ta obsahuje mimo jiné i zdravé tuky označené jako omega-3.

obilné pole

Esenciální aminokyseliny

Obilné a zvláště pšeničné klíčky https://www.nakliceno.cz/psenice/ jsou cenným zdrojem využitelných esenciálních aminokyselin. Z nich bychom především měli vyzdvihnout kyselinu alfalinolenovou, která je součástí skupiny tzv. nenasycených omega-3 mastných kyselin. Tyto látky jsou v současné populaci problematickým činitelem, vyskytují se ve stravě jen v omezeném množství a naopak převládají spíše zánětlivé kyseliny omega-6. Nejcennějšími zdroji omega-3 jsou vlašské ořechy a mořské (pouze tučné) ryby. Pšeničné klíčky jich rovněž obsahují velké množství a připomeňme, že je musíme dodávat v potravě a tělo si je nedokáže vytvořit samo.

zelený klas

Mimochodem, kojenci je přijímají od matky z mateřského mléka, a jestliže mamince ve stravě tyto prvky schází, může dojít k defektům plodu a vývojovým vadám po narození, souvisejícím s mozkem a nervovou soustavou.
Naklíčenou pšenici, vlašské ořechy, sardinky, lososa a další tučné ryby bychom si měli dopřávat častěji, než vepřo-knedlo-zelo, smažené řízky a jídla typu fast-foodu.

zrna rostlin

Jak pšeničné klíčky uchovávat delší dobu

Klíčící rostlinky obsahují poměrně značné množství tukové složky, proto mají tendenci ke žluknutí již po několika dnech. Můžeme je skladovat v chladničce bez obav z tvorby plísní a žluknutí přibližně týden. Jestliže bychom je chtěli uchovat delší dobu, můžeme je pražit bez přídavku vody a oleje, metodou suchého pražení. Docílíme podobně jako u arašídů trvanlivosti přesahující i jeden rok, jsou-li pak skladovány v suchu a v temné uzavřené nádobě. Pražíme je zhruba čtvrt hodiny na rozpálené suché pánvi, klíčky získají zajímavou příchuť připomínající ořechy, bohužel tímto způsobem přicházíme o všechny cenné enzymy, které jsou přítomné pouze u živých čerstvých výhonků.

Categories: Nezařazené